Canon Share Your Love: Digital & fysisk kampanj med webbapp
Event – Marknadsföring – Design & content
Industri: Kamera & elektronik
Uppdrag: Aktivering av Canons julkampanj i Sverige och Danmark
Vi fick i uppdrag att aktivera Canons julkampanj ”Share Your Love” i Sverige och Danmark. Kampanjen skapade stort buzz och spridning både digitalt och fysiskt genom en visuellt tilltalande box med giveaways vid köp av valfri Canonprodukt.
Vår lösning involverade en konceptuell flerstegsstrategi och guerillamarknadsföring. Vi utvecklade en webbapplikation där användare kunde ladda upp bilder som formades till hjärtan, med personliga meddelanden att dela på Facebook med ett enkelt knapptryck. Dessa hjärt-meddelanden skickades även till en databas och projicerades stort på en byggnad i centrala Stockholm eller Köpenhamn under eventkvällen.
För att öka spridningen av appen och eventet producerade vi filmer som marknadsfördes via Canons sociala mediekanaler och YouTube prerolls. Målgruppen delade sina meddelanden på Facebook, vilket resulterade i viral spridning.
Tyvärr var Stockholm Stad inte lika entusiastiska över idéerna för projektionerna, så vi fick improvisera. På eventdagen klädde vi ut oss till byggarbetare, placerade vägkoner och reflekterande avgränsningsband vid Stureplan i höjd med Svampen. Från en minibuss projicerade vi stora hjärt-meddelanden, och många av de som skickat in meddelanden var på plats för att se sina budskap. En mingelfotograf dokumenterade eventet och visade bilder i realtid, allt medan julhandeln pågick. Kärleken spreds, och vi bevittnade till och med ett frieri!
Eventet filmades och sammanställdes till en film som kombinerade bilder från eventet med Canons julerbjudande. Kampanjen fick viral spridning och blev mycket uppskattad i både Sverige och Danmark.