Event & konceptutveckling i Stockholm – Red Bull Ultimate Driver

Event & marknadsföring – Lansering i Sverige

Industri: Energidryck

Konceptutveckling, influencer-samarbeten & sociala medier

Visste du att Louder var nyckeln bakom Red Bulls framgång i Sverige? Genom vårt koncept och genomförande blev Red Bull en trendig produkt i Stockholm, med Slottet, Riksdagen och Café Opera som bakgrund.

Utmaning: Red Bull kämpade för att tränga in på Stockholms mest exklusiva krogar, där produkten ansågs som ”bonnig”. För att ändra detta skapade vi ”Red Bull Ultimate Driver”, där en så kallad Dark Driver besökte utvalda krögare med en vit, broderad handskar. Dessa krögare fick även ta del av en racingkurs med några av Sveriges bästa förare.

redbull ultimate driver event marketing stockholm
redbull ultimate driver event stockholm

Målgruppen

Vi ville nå yrkeschaufförer och bilförare, som traditionellt föredrog kaffe. Innan kampanjen övervägde endast 1 av 10 chaufförer att byta kaffe mot Red Bull.

Eventet

Vi bjöd in 16 proffs och en hemlig gäst (en kunglig deltagare) för att skapa buzz. Finalen gav plats för 32 deltagare, som kvalade in från hela Sverige. Tillståndet för att stänga av Stockholms gator tog ett halvår att förhandla fram, vilket resulterade i en unik racingupplevelse.

Resultat

Amatörer tävlade mot proffs, och prinsens deltagande skapade stor uppmärksamhet. Efter eventet började 9 av 10 inbjudna krogar servera Red Bull, och 8 av 10 yrkeschaufförer bytte från kaffe till energidrycken.