Winter jam – konceptuveckling och evenemang
Snowboard WC & King of Style – Event & marknadsföring
Industri: Vintersport
En succé med livesändning och mediagenomslag
Svenska Skidförbundet (SSF) behövde rekrytera nya åkare till skidsporterna efter att snowboardtävlingarna tappade deltagare under free ski-generationens dominans. SSF presenterade en vision att skapa ett nytt, spännande tävlingsformat för att göra skidsporten attraktiv igen.
Vi utvecklade konceptet Winter Jam, som inkluderade FIS Snowboard World Cup och för första gången blandade skidor och snowboard. Inom ramen för Winter Jam organiserade vi även King of Style, världens främsta inbjudningstävling för skidåkare. Evenemanget hölls på Stockholms Stadion, som fylldes med 50 utställare, en stor scen med Sveriges främsta band, motorcrossuppvisningar, en railarena för barn, och många prova-på-aktiviteter.
Projektet blev en succé med direktsändning i 45 länder, eftersändning i över 100 länder, 100 journalister på plats, 700 VIP-gäster och 22 000 besökare. Vi hade 150 atleter och coacher från hela världen, vilket resulterade i ett enormt mediagenomslag.
Stockholms Stad och Polisen berömde Louders arrangemang och för dess noggranna genomförande på en K-märkt arena, utan skador eller stök.
Det långsiktiga resultatet med projektet är tydligt: när SSF hade svårt att rekrytera åkare till sin verksamhetsmodell så byggde vi en medial plattform för åkarna att stå på, och tävla mitt i medias och deras följares ögon. Åkarna stormtrivdes och kom tillbaka varje år vi drev projektet. Idag har SSF flera starka tävlingsåkare med bland annat Sven Thorgren och Henrik Harlaut i spetsen.