Sonos musikalisk skattjakt – Green graffiti-kampanj i Stockholm & Göteborg

Marknadsföring & event

Industri: Hemelektronik

Uppdrag: öka besöken i HiFi-klubbens butiker

Uppdraget stod klart: få så många människor som möjligt att besöka HiFi-klubbens butiker i Stockholm och Göteborg. Vi behövde en kreativ och engagerande lösning för att nå ut till målgruppen.

Vi skapade en musikalisk skattjakt i städerna, där deltagarna skulle leta efter låttitlar som vi strategiskt placerade på gatorna genom en teknik som kallas green graffiti. Genom att tvätta gatorna med mallar vi utvecklat, kunde vi smidigt marknadsföra låttitlar kopplade till specifika platser, som exempelvis ”Ring of Fire” på Ringvägen i Stockholm.

/sonos

För att göra upplevelsen ännu mer interaktiv, utvecklade vi en app där deltagarna kunde hitta låttitlarna och dokumentera sina fynd. Målet var att hitta två låttitlar och skynda sig till en HiFi-klubbutik för att delta i tävlingen med chans att vinna attraktiva Sonos-produkter.

Kampanjen blev en stor succé, vilket resulterade i att vi tredubblade besöksantalet till butikerna jämfört med samma period året innan. För att nå ut till resten av målgruppen förstärkte vi budskapet med en social marknadsföringskampanj via populära kanaler och genom sampling av flyers på stan.

Genom att kombinera kreativ marknadsföring med interaktiva inslag skapade vi en inspirerande upplevelse som inte bara attraherade kunder utan också förstärkte HiFi-klubbens varumärke.